
Akademickie Dialogi – rozmawiajmy o konfliktach, działajmy przeciw przemocy
Webinaria
-
Porozmawiajmy o tym, o czym się nie mówi – przemoc ukryta, mobbing i molestowanie seksualne w środowisku akademickim
Podczas webinarium poruszone zostaną następujące zagadnienia: rozpoznawanie przemocy ukrytej, mobbingu i molestowania seksualnego w środowisku akademickim – sygnały ostrzegawcze, skala zjawiska i konsekwencje dla osób pokrzywdzonych rola samorządów jako „pierwszej linii kontaktu” – dlaczego to przedstawiciele samorządu najczęściej jako pierwsi otrzymują sygnały o problemach i jak wspierać ich w skutecznym reagowaniu mechanizmy formalnego wsparcia ze strony władz uczelni – procedury zgłaszania i rozpatrywania przypadków mobbingu, dyskryminacji i przemocy oraz udział samorządu w komisjach antydyskryminacyjnych i zespołach mediacyjnych rola administracji w szybkiej i skutecznej reakcji – koordynacja działań między jednostkami uczelni a samorządem oraz wymiana informacji z poszanowaniem poufności wspólne inicjatywy edukacyjne – organizowanie szkoleń i kampanii informacyjnych dla społeczności akademickiej oraz promowanie kultury dialogu i mediacji dobre praktyki z innych uczelni – przykłady efektywnej współpracy władz i samorządów w reagowaniu na konflikty i przemoc oraz rekomendacje wdrożeniowe.
-
Współpraca z perspektywy promotora - jak unikać konfliktów?
Podczas webinarium poruszone zostaną następujące zagadnienia: kontrakt promotorski i jasne oczekiwania – jak na starcie zdefiniować role, zakres wsparcia i zasady współpracy planowanie i transparentny harmonogram pracy – kamienie milowe, terminy i sposób monitorowania postępów komunikacja i informacja zwrotna – rytm spotkań, protokołowanie ustaleń oraz jak dawać i przyjmować feedback autorstwo, dane i własność intelektualna – kryteria współautorstwa, kolejność autorów, udostępnianie danych i narzędzi granice i dobrostan – dostępność promotora, „godziny ciszy”, work-life balance i praca hybrydowa wczesne rozpoznawanie napięć i deeskalacja – sygnały ostrzegawcze, rozmowy trudne i język bez przemocy procedury i wsparcie instytucjonalne – kiedy i jak włączać drugiego promotora, opiekuna, mediatora lub władze jednostki dobre praktyki i narzędzia – checklisty, arkusze ustaleń, tablice zadań oraz przykłady udanych interwencji.
-
Między kulturami – jak budować uczelnię równą i bezpieczną dla wszystkich
Podczas webinarium poruszone zostaną następujące zagadnienia: diagnoza barier międzykulturowych i językowych – jak rozpoznawać ryzyka wykluczenia i nierównego traktowania polityki równościowe i antydyskryminacyjne – od zapisów do praktyki oraz rola liderów i administracji komunikacja inkluzywna i przeciwdziałanie mikroagresjom – standardy językowe i reagowanie świadków wsparcie dla studentów i pracowników z zagranicy – mentoring, buddy programy, adaptacja i dostępność usług rozwiązywanie konfliktów międzykulturowych – mediacje, facylitacja i budowanie mostów między grupami kanały zgłaszania i ochrona sygnalistów – poufność, bezpieczeństwo i ścieżki eskalacji edukacja i kampanie – szkolenia, materiały i działania profilaktyczne dobre praktyki i mierniki skuteczności – jak oceniać postępy i utrwalać zmiany.
-
Przeciwdziałanie konfliktom w szkołach doktorskich - perspektywa eksprtów ds. ewaluacji
Podczas webinarium poruszone zostaną następujące zagadnienia: typowe źródła sporów w szkołach doktorskich – role promotora, doktoranta i szkoły oraz konflikty interesów transparentne kryteria oceny postępów – harmonogramy, kamienie milowe i zasady komunikacji zwrotnej komisje i przeglądy ewaluacyjne – skład, bezstronność, dokumentowanie ustaleń i ścieżki odwołań wczesne wykrywanie ryzyk – narzędzia monitoringu, sygnały ostrzegawcze i interwencje naprawcze mediacja i superwizja – kiedy włączać drugiego promotora, opiekuna, mediatora lub rzecznika etyki ochrona dobrostanu i równego traktowania – przeciwdziałanie przemocy, dyskryminacji i retorsjom dobre praktyki i rekomendacje wdrożeniowe – wzory kontraktów, checklisty i przykłady skutecznych rozwiązań.
-
Partnerstwo na rzecz bezpiecznej uczelni – rola władz i administracji w wsparciu samorządów studenckich i doktoranckich w przeciwdziałaniu przemocy i rozwiązywaniu konfliktów
Podczas webinarium poruszone zostaną następujące zagadnienia: rola samorządów jako „pierwszej linii kontaktu” – dlaczego to przedstawiciele samorządu najczęściej jako pierwsi otrzymują sygnały o problemach i jak wspierać ich w skutecznym reagowaniu mechanizmy formalnego wsparcia ze strony władz uczelni – procedury zgłaszania i rozpatrywania przypadków mobbingu, dyskryminacji i przemocy oraz udział samorządu w komisjach antydyskryminacyjnych i zespołach mediacyjnych rola administracji w szybkiej i skutecznej reakcji – koordynacja działań między jednostkami uczelni a samorządem oraz wymiana informacji z poszanowaniem poufności wspólne inicjatywy edukacyjne – organizowanie szkoleń i kampanii informacyjnych dla społeczności akademickiej oraz promowanie kultury dialogu i mediacji dobre praktyki z innych uczelni – przykłady efektywnej współpracy władz i samorządów w reagowaniu na konflikty i przemoc
-
Przemoc w środowisku akademickim okiem Rzeczników Akademickich
Podczas webinarium poruszone zostaną następujące zagadnienia: mapowanie zgłoszeń i dostęp do pomocy – rola rzeczników jako pierwszego bezpiecznego kontaktu standardy poufności i ochrona osób zgłaszających – anonimizacja, minimalizacja danych i bezpieczna komunikacja ścieżki reagowania – od interwencji doraźnych po postępowania wyjaśniające i mediacje współpraca z komisjami antydyskryminacyjnymi i władzami – podział ról, koordynacja i raportowanie wsparcie dla osób pokrzywdzonych i świadków – informacje, towarzyszenie, plan bezpieczeństwa i skierowania do specjalistów edukacja i profilaktyka – kampanie informacyjne, szkolenia i budowanie kultury reagowania ograniczenia i niezależność roli rzecznika – granice kompetencji, konflikt interesów i etyka działania dobre praktyki oraz wnioski systemowe – rekomendacje dla uczelni i propozycje zmian procedur.

Przeciwdziałanie konfliktom w szkołach doktorskich - perspektywa ekspertów ds. ewaluacji
Moderator: mgr inż. Damian Kostyła
Eksperci: prof. dr hab. Maciej Serowaniec
mgr inż. Marta Piksa
r.pr. Marcin Chałupka
Porozmawiajmy o tym, o czym się nie mówi – przemoc ukryta, mobbing i molestowanie seksualne w środowisku akademickim
Moderator: mgr Małgorzata Kuczera
Eksperci: Dr Michał Skóra
Dr Agnieszka Łyś
Dr Karina Górska-Rożej
Prowadzący
mgr Małgorzata Kuczera
Prawniczka, doktorantka. Doświadczenie zawodowe zdobywała w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych w Departamencie Prawnym oraz w Komisji Nadzoru Finansowego w Departamencie Ofert Publicznych i Informacji. Praktyki zawodowe odbyła także w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, z którą związała się zawodowo – obecnie zatrudniona na stanowisku głównego specjalisty ds. legislacji w Biurze Prawa i Ustroju. Ukończyła program POWER „Doskonalenie i standaryzacja procesu legislacyjnego w urzędach obsługujących organy władzy publicznej” w Krajowej Szkole Administracji Publicznej oraz aplikację legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji.
Koordynatorka projektów szkoleniowych z zakresu legal design, problematyki procesu legislacyjnego, projektowania aktów wewnętrznych, jak również z obszaru bezpieczeństwa narodowego. Patronka osób rozpoczynających pracę w administracji publicznej, podczas której prowadzi także zajęcia z prawa konstytucyjnego i zasad techniki prawodawczej. Członkini zespołu ekspertów Krajowej Reprezentacji Doktorantów ds. ewaluacji szkół doktorskich.
mgr Kacper Stoś
Prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, społecznik
i wolontariusz, doktorant II roku w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UŁ w dziedzinie nauk prawnych (katedra prawa konstytucyjnego), przedstawiciel doktorantów w Uczelnianej Komisji Wyborczej UŁ na kadencję 2024-2028, przedstawiciel doktorantów w Radzie Wydziału Prawa i Administracji UŁ na kadencję 2024-2028. Lokalny Ambasador Praw Doktoranta w Łodzi oraz Rzecznik Praw Doktoranta Uniwersytetu Łódzkiego. Członek Zarządu i były Wiceprzewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów. Członek zespołu ekspertów Krajowej Reprezentacji Doktorantów ds. ewaluacji szkół doktorskich. Wiceprzewodniczący Przedstawicielstwa Regionalnego Forum Młodych Dyplomatów w Łodzi.
Główne pola zainteresowań to: prawo konstytucyjne, prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, protokół dyplomatyczny, a także negocjacje i mediacje. Naukowo zajmuje się kwestiami związanymi z partycypacją obywatelską, demokracją bezpośrednią oraz legislacją. Prywatnie miłośnik aktywności rowerowej i entuzjasta gry w szachy. Interesuje się enologią, kulinariami oraz historią, szczególnie w jej aspekcie kulturowym i społecznym.
dr inż. Cezary Odrzygóźdź
Doktor inżynier reprezentujący Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. W przeszłości związany z Instytutem Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk oraz Siecią Badawczą Łukasiewicz. Naukowiec pasjonujący się zagadnieniem regeneracji komórek i transportu międzykomórkowego. Specjalista do spraw pozyskiwania i realizacji grantów oraz promocji projektów. Aktualnie Dyrektor Centrum Przedsiębiorczości Akademickiej i Transferu Technologii.
W przeszłości występował na licznych konferencjach naukowych, szkoleniach i debatach!
Jest prezesem Fundacji Scientia Thorunensia. Współzałożycielem portalu eDoktorant.pl, autorem podcastu Faceci w Kitlach, ekspertem Polskiej Komisji Akredytacyjnej, ekspertem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W przeszłości organizował liczne konferencje naukowe i popularnonaukowe. Pozyskał finansowanie i zrealizował kilkanaście grantów. Prowadzi szkolenia w zakresie kompetencji miękkich takich jak wystąpienia publiczne, storytelling czy personal branding.
Mgr inż. Damian Kostyła
Doktorant czwartego roku w Szkole Doktorskiej Politechniki Lubelskiej. Swoje badania naukowe realizuje w dyscyplinie automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne, koncentrując się na zagadnieniach związanych z diagnostyką stanu technicznego próżniowych komór gaszeniowych.
Aktywnie zaangażowany w życie środowiska doktoranckiego i akademickie, od ponad dekady działa w samorządach studenckich i doktoranckich. Obecnie pełni szereg kluczowych funkcji: jest Przewodniczącym Lubelskiego Porozumienia Doktorantów, Przewodniczącym Rady Uczelnianej Samorządu Doktorantów Politechniki Lubelskiej oraz Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej Krajowej Reprezentacji Doktorantów. Dodatkowo, jako ekspert Krajowej Reprezentacji Doktorantów ds. ewakuacji szkół doktorskich bierze czynny udział w pracach Komisji Ewaluacji Nauki związanych z ewaluacją szkół doktorskich.
mgr inż. Dominik Leżański
Prezes Zarządu Fundacji Politechniki Łódzkiej. Absolwent PŁ na kierunku informatyka oraz zarządzanie i inżynieria produkcji, od pierwszego roku studiów zaangażowany w studencką działalność samorządową. W latach 2016-2019 roku Przewodniczący Samorządu Studenckiego Politechniki Łódzkiej. W kadencji 2017-2018 członek Rady Studentów Parlamentu Studentów RP, w latach 2018-2022 roku ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej ds. studenckich, a obecnie Ekspert pracodawca. Pełnił funkcję Przewodniczącego Parlamentu Studentów RP w kadencji 2019-2020. Doświadczony w realizacji wielu projektów społeczno-kulturalnych oraz ekspert z obszaru szkolnictwa wyższego. Inicjator i koordynator wielu projektów z sektora szkolnictwa wyższego. W latach 2023-2025 Członek Rady Doradczej Krajowej Reprezentacji Doktorantów. W latach 2021-2022 Koordynator główny Europejskich Igrzysk Akademickich 2022 (4600 uczestników z 37 krajów, 19 dyscyplin sportowych).
Webinary
Kontakt

ul. Pobiedziska 16/14
61-049 Poznań
akademiabezprzemocy@gmail.com