To praktyczny cykl szkoleń i warsztatów prowadzonych przez specjalistów prawa oraz zdrowia psychicznego, stworzony po to, by wyposażyć społeczność akademicką w konkretne narzędzia przeciwdziałania przemocy. W krótkich, intensywnych modułach omawiamy m.in. mobbing i molestowanie w uczelniach, ochronę prawną przed przemocą, procedury antykonfliktowe, mediacje akademickie czy budowanie bezpiecznej przestrzeni rozmowy z osobami doświadczającymi krzywdy. Uczestnicy zyskują jasne wskazówki, gotowe procedury oraz wsparcie ekspertów, by skutecznie reagować na przejawy przemocy i zapobiegać ich nawrotom, tworząc środowisko nauki wolne od dyskryminacji i strachu.

Wyzwania współpracy promotorskiej - r.pr. dr hab. Krzysztof Koźmiński, prof. UW - 13 sierpnia 2025 r. godz. 17:30

Szkolenie: Celem szkolenia będzie zaznajomienie uczestników z przepisami prawa powszechnie obowiązującego oraz wybranymi przykładami prawa wewnętrznego poświęconymi zapewnieniu bezpieczeństwa i dobrostanu studentów oraz doktorantów, w tym szczególnie mającymi zapobiegać dyskryminacji, mobbingowi oraz innym niestosownym zachowaniom w relacjach hierarchicznych środowiska akademickiego. Prowadzący omówi procedury i instytucje prawne służące zgłaszaniu sytuacji niewłaściwych, a także metody im zapobiegania lub ograniczania. Ponadto, omówione zostaną – na wybranych i zanonimizowanych sytuacjach – przykłady naruszeń prawa oraz etyki akademickiej, a także ich konsekwencje procesowe. Po wprowadzeniu do tytułowej tematyki, prowadzący zaprezentuje kilka kazusów w celu ich przedyskutowania z uczestnikami zajęć.

OPIS SZKOLENIOWCA

Szkolenie: Podczas szkolenia omówione zostaną główne rodzaje sporów występujących w uczelniach wyższych i instytutach naukowych z udziałem studentów lub doktorantów, a także możliwe sposoby ich skutecznego rozwiązania. Przedstawione zostaną narzędzia, jakimi w tym zakresie dysponują zainteresowani oraz samorządy, a także różne poziomy, osoby i instytucje, które mogą być pomocne w rozwiązywaniu sytuacji spornych. Omówione zostaną również główne techniki, jakimi warto posługiwać się przy okazji występowania w sytuacjach spornych.

Opis szkoleniowca: Przewodniczący Rady Doradczej Krajowej Reprezentacji Doktorantów. Doktorant Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza w dyscyplinie inżynieria mechaniczna, podejmujący zagadnienia zastosowania technologii wodorowych w lotnictwie. Były przewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów oraz członek Prezydium Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Sekretarz zespołów oceniających Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz ekspert Komisji Ewaluacji Nauki w procesie ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich. W czasach studenckich – aktywny uczestnik prac Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej. Prezes Fundacji Virtus Moralis prowadzącej działania szkoleniowe i edukacyjne w sektorze oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki

Szkolenie: Celem szkolenia jest rozwinięcie i wzmocnienie kompetencji w zakresie identyfikowania, reagowania oraz przeciwdziałania przemocy w środowisku akademickim i poza nim.  Uczestnicy poznają mechanizmy powstawania przemocy, jej psychologiczne i społeczne skutki oraz sprawdzone strategie interwencji i profilaktyki. Program szkolenia obejmuje również elementy komunikacji empatycznej, budowania bezpiecznego otoczenia oraz radzenia sobie w sytuacjach stresowych.

Opis szkoleniowca: Dr n. med. i n. o zdr.  specjalistka psychiatrii i psychologii stresu. Prowadzi szkolenia z komunikacji, zarządzania stresem oraz procedur antyprzemocowych w środowisku akademickim. W latach 2021-2023 była członkinią Komisji ds. przeciwdziałania zjawiskom niepożądanym Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, współtworząc uczelniane standardy interwencji. Jako koordynatorka polskiego zespołu w projekcie International Collaborative Research for Ijime (Bullying) Prevention and Intervention współpracuje z badaczami z Japonii, Indonezji, Libii, Nigerii i Tajwanu nad programami ograniczania przemocy w szkołach; przedsięwzięcie finansuje grant KAKENHI 24KK0044. Za innowacyjne badania nad zdrowiem psychicznym młodzieży została w 2023 r. uhonorowana nagrodą Japońskiego Towarzystwa Psychiatrii i Neurologii (JSPN), przyznawaną corocznie dwunastu najbardziej obiecującym młodym psychiatrom na świecie.

Szkolenie: Jednym z kluczowych elementów oceny jakości kształcenia w szkołach doktorskich jest jakość opieki naukowej lub artystycznej i wsparcia udzielanego doktorantom w ich działalności naukowej. Istotnym aspektem tej oceny jest sposób organizacji współpracy doktoranta z promotorem, promotorami lub promotorem pomocniczym – ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów zapobiegania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Szkolenie poświęcone będzie analizie formalnych i praktycznych rozwiązań dotyczących przeciwdziałania konfliktom w murach akademii, w szczególności w relacjach promotor–doktorant. Uczestnicy poznają standardy, które powinny obowiązywać w tym zakresie, a także przykłady dobrych praktyk i wyzwań, z jakimi mierzą się uczelnie i instytuty. Zastanowimy się wspólnie, czy procedury antykonfliktowe są już normą w środowisku akademickim – czy wciąż stanowią rzadkość i element niedostatecznie rozwinięty w systemie kształcenia doktorantów.

Opis szkoleniowca: Radca prawny, założyciel Kancelarii dla Nauki. Ekspert z zakresu prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Autor komentarza do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz publikacji naukowych odnoszących się do tej tematyki. Prowadzi szkolenia w szczególności z obszaru procedur awansowych, ewaluacji jakości kształcenia, spraw doktoranckich, spraw studenckich, systemu świadczeń dla studentów. Pełnił funkcję Rzecznika Praw Doktoranta Krajowej Reprezentacji Doktorantów w latach 2021-2025. Odbył aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu i uzyskał tytuł radcy prawnego. Doświadczenie w zakresie prawa o szkolnictwie wyższym i nauce zdobywał pełniące liczne funkcje na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz reprezentując studentów i doktorantów na arenie ogólnopolskiej. Laureat nagrody specjalnej w konkursie Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra 2023.

Szkolenie: Szkolenie ma na celu rozwinięcie kluczowych kompetencji potrzebnych do prowadzenia wspierających i bezpiecznych rozmów z osobami doświadczającymi przemocy. Uczestnicy poznają zasady komunikacji opartej na empatii, techniki redukcji napięcia i stresu oraz etyczne i psychologiczne aspekty udzielania pierwszego wsparcia i kierowania do specjalistycznej pomocy. Podczas zajęć nauczą się rozpoznawać potrzeby osób pokrzywdzonych, prowadzić rozmowy w sposób wspierający i nienaruszający granic, budować zaufanie i poczucie bezpieczeństwa oraz reagować odpowiedzialnie, z poszanowaniem autonomii osób poszkodowanych.

Opis szkoleniowca: Dr n. med. i n. o zdr. specjalistka psychiatrii i psychologii stresu. Prowadzi szkolenia z komunikacji, zarządzania stresem oraz procedur antyprzemocowych w środowisku akademickim. W latach 2021-2023 była członkinią Komisji ds. przeciwdziałania zjawiskom niepożądanym Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, współtworząc uczelniane standardy interwencji. Jako koordynatorka polskiego zespołu w projekcie International Collaborative Research for Ijime (Bullying) Prevention and Intervention współpracuje z badaczami z Japonii, Indonezji, Libii, Nigerii i Tajwanu nad programami ograniczania przemocy w szkołach; przedsięwzięcie finansuje grant KAKENHI 24KK0044. Za innowacyjne badania nad zdrowiem psychicznym młodzieży została w 2023 r. uhonorowana nagrodą Japońskiego Towarzystwa Psychiatrii i Neurologii (JSPN), przyznawaną corocznie dwunastu najbardziej obiecującym młodym psychiatrom na świecie.

Szkolenie: Szkolenie skierowane jest do członków społeczności akademickiej – kadry kierowniczej, dydaktycznej, administracyjnej oraz doktorantów i studentów – zainteresowanych przeciwdziałaniem mobbingowi i molestowaniu w środowisku naukowym. Podczas spotkania uczestnicy zapoznają się z aktualnymi regulacjami prawnymi dotyczącymi mobbingu i molestowania (w tym molestowania seksualnego), z uwzględnieniem planowanym zmian. Ponadto omówione zostaną praktyczne mechanizmy reagowania i zapobiegania takim zjawiskom. Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną także wewnętrzne procedury obowiązujące na uczelniach i w instytutach badawczych oraz dobre praktyki budowania bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy i nauki.

Opis szkoleniowca: Radca prawny, specjalistka z zakresu prawa o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prawa znaków towarowych. Absolwentka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w dyscyplinie nauk prawnych, aktualnie przygotowuje się do obrony rozprawy doktorskiej. Rzecznik Praw Doktoranta Krajowej Reprezentacji Doktorantów, Wiceprzewodnicząca KRD w kadencji 2023 i 2024, Przewodnicząca Biura Prawnego KRD od 2022 r. do 2025 r. zastępca Rzecznika Praw Doktoranta KRD w latach 2021-2025 r. Członek Prezydium Ośrodka Mediacyjnego oraz wolontariuszka Fundacji „Znam Prawo” działającej przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Lublinie. Autorka publikacji naukowych z zakresu prawa własności przemysłowej i prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Aktywnie zaangażowana w działalność społeczną i samorządową w okresie kształcenia. Uhonorowana nagrodą „Serce za Serce” OIRP w Lublinie za działalność prawną pro bono.

Szkolenie: Szkolenie adresowane jest do członków społeczności akademickiej, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat dostępnych środków ochrony prawnej przed przemocą – zarówno fizyczną, jak i psychiczną w kontekście życia akademickiego. Uczestnicy szkolenia poznają podstawy prawne odpowiedzialności cywilnej i karnej sprawców przemocy, a także instrumenty prawne przysługujące osobom pokrzywdzonym. Omówione zostaną również ogólne zasady postępowania w takich sprawach, z uwzględnieniem specyfiki środowiska uczelni i instytutów badawczych.

Opis szkoleniowca: Radca prawny, specjalistka z zakresu prawa o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prawa znaków towarowych. Absolwentka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w dyscyplinie nauk prawnych, aktualnie przygotowuje się do obrony rozprawy doktorskiej. Rzecznik Praw Doktoranta Krajowej Reprezentacji Doktorantów, Wiceprzewodnicząca KRD w kadencji 2023 i 2024, Przewodnicząca Biura Prawnego KRD od 2022 r. do 2025 r. zastępca Rzecznika Praw Doktoranta KRD w latach 2021-2025 r. Członek Prezydium Ośrodka Mediacyjnego oraz wolontariuszka Fundacji „Znam Prawo” działającej przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Lublinie. Autorka publikacji naukowych z zakresu prawa własności przemysłowej i prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Aktywnie zaangażowana w działalność społeczną i samorządową w okresie kształcenia. Uhonorowana nagrodą „Serce za Serce” OIRP w Lublinie za działalność prawną pro bono.

Szkolenie: Celem szkolenia jest zapoznanie Słuchaczy z podstawami odpowiedzialności dyscyplinarnej oraz przebiegiem postępowania dyscyplinarnego w sprawach Studentów i Doktorantów. Wiedza teoretyczna zostanie wsparta analizą konkretnych stanów faktycznych oraz przypadków z praktyki organów dyscyplinarnych oraz orzeczniczej. 

Opis szkoleniowca: Doktor habilitowany nauk prawnych, prof. UMK. Zatrudniony w Katedrze Prawa Karnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wcześniej zatrudniony m.in. w Zakładzie Prawa Karnego Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk oraz Zakładzie Podstaw Prawa Medycznego Collegium Medicum UMK w Toruniu.  Ukończył aplikację sędziowską, od 2008 r. radca prawny. Rzecznik Dyscyplinarny ds. Studentów i Doktorantów UMK w Toruniu, Zastępca Rzecznika Dyscyplinarnego OIRP w Toruniu, wcześniej sędzia Okręgowego Sądu Dyscyplinarnego. Członek Panelu Dyscyplinarnego przy Polskiej Agencji Antydopingowej, ekspert Rady Europy w ramach programu Keep crime out of sport, członek Polskiego Towarzystwa Prawa Sportowego. Autor i współautor ok. 180 publikacji naukowych

Szkolenie: Szkolenie „Alternatywne metody rozwiązywania sporów – czym są mediacje akademickie?” przybliży uczestnikom ideę i praktykę mediacji w środowisku uczelnianym. Podczas spotkania omówimy, czym są mediacje akademickie, jakie konflikty mogą być w ten sposób rozwiązywane oraz jakie korzyści przynoszą studentom, pracownikom i instytucji. Uczestnicy poznają podstawowe zasady mediacji, rolę mediatora i przebieg procesu mediacyjnego.

Opis szkoleniowca: Związany z Uniwersytetem Jagiellońskim, gdzie zajmuje się m.in budowanie relacji z otoczeniem społeczno – gospodarczym oraz popularyzacją nauki oraz edukacją za pomocą platform e-learningowych. Wieloletni ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz działacz społeczny.

Details coming soon/Szczegóły wkrótce 

Akademickie Dialogi – rozmawiajmy o konfliktach, działajmy przeciw przemocy

Porozmawiajmy o tym, o czym się nie mówi – przemoc ukryta, mobbing i molestowanie seksualne w środowisku akademickim

Szczegóły wkrótce 

Szczegóły wkrótce 

Szczegóły wkrótce 

Szczegóły wkrótce 

Szczegóły wkrótce 

Szczegóły wkrótce 

Dlaczego Twój udział jest ważny?

Twoja odpowiedź przybliża nas do bezpiecznej uczelni; tylko szczere dane ujawnią luki i potwierdzą potrzebę skutecznych procedur oraz wsparcia psychologicznego.

Pełna anonimowość

Zbieramy wyłącznie zbiorcze dane, a żadne pytanie nie pozwala zidentyfikować osoby odpowiadającej. Wyniki posłużą wyłącznie do celów naukowych i formułowania rekomendacji.

To tylko 10 minut

Kwestionariusz zawiera przejrzyste pytania zamknięte i jedno pole otwarte na Twoje sugestie. Wypełnisz go w czasie krótszym niż przerwa między zajęciami – a efekt pozostanie na lata.

Po co prowadzimy badanie?

Ankieta ujawni skalę przemocy, oceni skuteczność uczelnianych procedur i wskaże niezbędne zmiany, by wprowadzić lepsze wsparcie i bezpieczniejsze środowisko nauki.

 

Zadanie publiczne współfinansowane ze środków otrzymanych w 2025 r od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach konkursu „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”.